פירות הדר

שם קבוצת פירות ההדר נובע ממצב העלים הירוקים, ה"דָרִים" בעצים במשך כל השנה. בנוסף לזה, הפרי מקבוצה זו נחשב למהודר בין הפירות. על-פי נתוני ענף ההדרים במועצת הצמחים, תושבי מדינת ישראל צורכים 200 אלף טון פרי הדר מדי שנה.

מקור ההדרים בדרום-מזרח אסיה, והם נפוצים באגן הים התיכון ובמקומות אחרים. בין ההדרים שמשווקים על ידי גליל שוק מקומי ניתן למנות את התפוז, תפוז אדום, אשכולית לבנה, אשכולית אדומה, קלמנטינה ופומלית. פירות ההדר גדלים אצלנו באוויר החופשי ולא בחממות, ועל כן גם מחזור החיים שלהם מלווה את עונות השנה. האקלים הים תיכוני, שכולל עונת חורף קרירה וקיץ חמים, הוא אידאלי עבורם.

הדרים הם בעלי ערך רב כמקור לויטמין c אשר פועל כנוגד חמצון אבל חשוב גם לקליטת הברזל ולבריאות השיניים והחניכיים. בנוסף, פירות ההדר מכילים כמות נכבדת של אשלגן, מינרל חיוני המווסת את לחץ הדם וחיוני לתפקוד השרירים. קרומי התא, ובייחוד הקליפה הלבנה, מכילים סיבים שחשובים לעיכול ולמניעת סרטן המעי הגס.

מלבד הפירות, יש ערך גם לקליפות הפרי. בקליפת ההדרים יש בלוטות שמכילות ספירט, חומר אלכוהולי, שבעבר היו ממצים אותו לשימושים שונים. למשל, זהו חומר דליק ואם מייבשים את הקליפות אפשר להשתמש בהן כחומר הצתה לתנורים. בנוסף, ניתן להשתמש בקליפת הפרי כדי להכין סוכריות, ריבות וליקרים.

קלמנטינה



בעלת אנרגיה קרירה וטעמה מתוק –חמוץ. הקלמנטינה מלחלחת את הריאות ומקלה על שיעול יבש. היא מטפלת בהקאות, שיהוק וגודש בחזה.

אשכולית



בעלת אנרגיה קרירה וטעמה מתוק-חמוץ. האשכולית מחזקת את מערכת העיכול- מרגיעה בחילות והקאות. מיץ האשכולית מסייע ביצירת מיצי קיבה ויעיל למצבי עצירות. האשכולית מסייעת בהורדת כולסטרול ובירידה במשקל, ובנוסף- האשכולית טובה לנדודי שינה ולהצטננות המלווה בדלקות גרון.

תפוז



בעל אנרגיה קרירה וטעם מתוק-חמוץ. התפוז, כמו כל פירות ההדר- מזין מאוד את הגוף בנוזלים. התפוז עשיר בויטמין סי, ושתיית מיץ תפוזים באופן קבוע, מחזקת את המערכת החיסונית ומונעת התקררות וצינון. מומלץ לאכול תפוזים כאשר סובלים מאסטמה, אלרגיות וסינוסיטיס. התפוז מלחלח יובש, מטהר חום ומשפר את העיכול.